Catherine Bruton

Publicatiedatum: 17 maart 2020
Thema: Oorlog
Jaar: 2020
Uitgever: KokBoekencentrum
Leeftijd: 10 - 18 jaar

In het prachtige jeugdboek ‘De balletschoenen van Aya’ van Catherine Bruton slaat de elfjarige Aya samen met haar moeder en broertje op de vlucht voor de oorlog in SyriĆ«. Ze doet niets liever dan balletdansen, en Ahmad Joudeh is haar grote voorbeeld. Maar in het asielzoekerscentrum lijkt haar droom verder weg dan ooit. Tot ze op een dag mee mag dansen in de klas van juf Helena. Lukt het Aya om haar verleden van zich af te dansen? Dit prachtige verhaal opent je ogen, en laat zien dat vluchtelingen gewone mensen zijn zoals jij en ik. Met een voorwoord van Ahmad Joudeh, danser bij Het Nationale Ballet in Amsterdam.

1 recensie/beoordeling van De balletschoenen van Aya

1. Marja Hakkenberg

Soms kun je alleen maar dansen…
    Het 11-jarige Syrische meisje Aya is als vluchteling in Engeland aangekomen samen met haar moeder en haar broertje Moosa. Tijdens de vlucht is haar vader achtergebleven en dat veroorzaakt een diepe depressie bij haar moeder, waardoor Aya de zware taak heeft om het gezin te vertegenwoordigen bij de instanties, die zich bezighouden met hun asielaanvraag. Alles wat Aya lief en dierbaar was, heeft ze tijdens de vlucht achter moeten laten in Syriƫ behalve haar nieuwe rose balletschoenen. Die balletschoenen vertegenwoordigen haar droom om ooit een beroemde danseres te worden, zoals haar balletlerares in Syriƫ. Haar verlangen om weer te dansen wordt herkend wanneer ze in haar eentje op de binnenplaats van het wijkcentrum gehoor geeft aan de muziek die uit ƩƩn van de ramen klinkt. Ze danst mee met een groepje meisjes, krijgt Dotty als vriendin en mag meedoen met een auditie voor een balletopleiding, maar ondertussen kan ze elk moment met haar familie opdracht krijgen om te vertrekken uit Engeland.

Aya is de hoofdpersoon in dit aangrijpende jeugdboek wat iedereen die liefde heeft voor ballet zou moeten lezen. Aya doet er alles aan om haar droom een geweldige ballerina te zijn, waar te maken en zet zich volledig in om haar doel te bereiken. Ondertussen werken de omstandigheden voor Aya daar niet aan mee, want je zal maar 11 jaar zijn en samen met je getraumatiseerde moeder en kleine broertje terecht komen in een land waarvan je de taal nog moet leren. Zonder andere familieleden of vrienden om op te steunen, moet Aya haar weg vinden in een wereld van asielzoekers en gevalsbehandelaren. Ze vertoont een veerkracht, doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel die je normaal gesproken niet bij een elfjarig meisje ziet, waardoor ze ouder lijkt dan haar leeftijd. Het dansen geeft Aya de mogelijkheid om het verleden los te laten en een nieuwe toekomst te vinden, immers…’soms kun je alleen nog maar dansen…’

‘Toen liet ze hem los, keerde zich met een laatste, gekwelde blik van hem af, dwong haar lichaam tot een pirouette en keerde, keerde, keerde zich naar de toekomst.’

Catherine Bruton heeft met ‘De balletschoenen van Aya’ een warm en invoelend verhaal geschreven over een Syrisch meisje met een grote passie voor ballet. In het boek zijn de twee thema’s (ballet en het vluchtelinge zijn) mooi en afwisselend uitgewerkt doordat de schrijfster gebruik maakt van flashbacks waarin Aya vertelt over haar vlucht uit SyriĆ«.
    Het boek is ondanks het rauwe thema van de vlucht uit SyriĆ« toch goed te lezen door kinderen vanaf 10 jaar, aangezien dat thema wordt afgewisseld met het verhaal over Aya’s droom om balletdanseres te worden. De schrijfster heeft zich goed verdiept in de achtergronden van het vluchtelingenverhaal, waardoor het geloofwaardig overkomt. De gebruikte ballettermen verhogen daarnaast de sfeer in het boek waardoor je Aya voor je ziet al dansend aan de barre in dat wijkcentrum. Het boek is voorzien van een indringend voorwoord door Ahmed Joudeh, danser bij het Nationale Ballet van ons land, waardoor het verhaal van Aya een extra dimensie krijgt.

Ik sluit me aan bij de woorden van Catherine Bruton voorin het boek en hoop dat veel kinderen, jongeren, maar ook oudere lezers zullen stilstaan bij het lot van vluchtelingenkinderen van over de hele wereld die gedwongen werden hun huizen te verlaten en nu op zoek zijn naar een veilige haven.

Schrijf je net als 4.101 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.