(4 recensies)

De bruid van Ivy Green

Julie Klassen

“De bruid van Ivy Green’ van Julie Klassen is het derde en laatste deel in de Ivy Hill-serie over het gelijknamige pittoreske dorpje in Engeland. Er gebeurt van alles in Ivy Hill: Jane Bell krijgt de kans om te trouwen, maar weigert haar herberg op te geven. Mercy Grove verlaat haar school en het lijkt erop dat ze als oude vrijster zal eindigen. Verder verwacht iedereen dat Miss Brockwell met een man van adel gaat trouwen en komt er ook nog eens een geheimzinnige kleermaakster in het dorp wonen. Al met al: een spannende en romantische ontknoping van de Ivy Hill-serie! De historische romans van Julie Klassen spelen zich af in de Regency-periode in Engeland, net als de kostuumdrama’s van Jane Austen en de zusjes BrontĆ«. “De bruid van Ivy Green’ is het vervolg op “De herberg van Ivy Hill’ en “De dames van Ivy Cottage’, maar kan ook prima los gelezen worden.

4 recensies/beoordelingen van De bruid van Ivy Green

1. RiaN

RiaN

Het derde deel van de serie over Ivy Green.
    Allerlei gebeurtenissen passeren de revue: Mercy Grove gaat weg bij haar school en wordt gouvernante, Jane Bell krijgt de kans om te trouwen en ook van Miss Brockwell wordt verwacht dat ze gaat trouwen.
    Er komt een kleermaakster in het dorp wonen, maar is zij wie ze zegt dat ze is?
    Mijn mening: ‘k Heb lang op dit boek gewacht, Julie Klassen kan ik meestal wel waarderen, ook om de humor die ze beschrijft, maar dit boek viel me tegen, te voorspelbaar eigenlijk.

2. mariannedepanne

mariannedepanne

3. Laura

Een leuk slot op een leuke trilogie. Dit deel vind ik wel het minste van de drie maar zeker de moeite waard. De eindjes worden aan elkaar geknoopt en de vraag ‘met wie trouwt Jane’ wordt beantwoord. De aanwezigheid van de nieuwe kleding maker madam Victorine vind ik niet echt bijdragen aan het verhaal, maar ach storend is het ook niet. De verdieping van het karakter James Drake vind ik erg leuk en de ontwikkelde relatie van Mercy lekker gekunsteld. Het is maar wat je van het boek verwacht. Ik verwachtte lekker ontspannen even in een andere wereld te duiken en ik vind Ivy Hill een leuk dorpje om dat eens lekker te doen!

4. Marja Hakkenberg

Jane is eindelijk de bruid…

Dit is het derde en laatste deel van de serie, die zich afspeelt rond de herberg van Ivy Green. De hoofdpersoon in dit deel is Mercy, die een moeilijke tijd heeft doordat ze in hetzelfde huis als haar broer en schoonzus woont. Wanneer ze gevraagd wordt om als gouvernante op te treden voor een van haar vorige kostschoolleerlingen, grijpt ze die kans met beide handen aan. Haar grote liefde, de timmerman uit het dorpje, werkt bij het hotel waar nu ook Mercy woont. Genoeg verwikkelingen dus, wanneer ook de hoteleigenaar zelf Mercy een huwelijksaanzoek doet. Ondertussen is Jane, de waardin van de herberg eindelijk zo ver, dat ze wil trouwen met haar grote liefde, wanneer deze maar net aan de dood ontsnapt. Verder ontmoet ze haar vader, die terug is uit India samen met het zoontje uit zijn tweede huwelijk.

Eerlijk gezegd waren de vorige delen beter geschreven door Julie Klassen. Het boek zit vol onwaarschijnlijkheden zoals een ontsnapte circusleeuw die gehoorzaam aan de voeten van de nieuwe modiste gaat liggen. Toevallig was die ter plekke en ook nog eens in het circus opgegroeid. Of wat te denken van een verdwenen vader die opeens terugkomt uit India en een halfbroertje meeneemt daarvandaan zodat de hoofdpersoon naast een echtgenoot ook opeens het felbegeerde kind heeft?
    Vanaf de eerste bladzij weet je wat er gaat gebeuren maar het duurt bijna 460 bladzijden voor uiteindelijk de gelukkige afloop er is en de hoofdpersonen in het huwelijk treden. Julie Klassen kan beter dan wat ze met dit laatste deel heeft laten zien en dat is gewoon jammer. Romantisch is het verhaal wel maar het verhaal doet geen recht aan de tijd waarin het zich allemaal afspeelt.
    De beschrijving van de omgeving van Ivy Hill is wel heel mooi en aan alles is te merken dat de schrijfster een voorliefde heeft voor het 19e eeuwse Engelse platteland. Het boek valt echter niet te vergelijken met de boeken van Jane Austen en de zussen Bronte wat wel wordt gesuggereerd door de verwijzing op de achterkant van het boek.
    De bruid van Ivy Hill is een rustig voortkabbelend verhaal voor lezers met niet al te hoge eisen die zich ter ontspanning willen inleven in de hoofdpersonen Mercy en Jane.

Schrijf je net als 4.092 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.