(5 recensies)

De ontsnapping

Joël C. Rosenberg

De oorlogsmachine van de nazi’s walst over Europa. Twee moedige mannen nemen de onmogelijke taak op zich om de wereld te waarschuwen.

Jean-Luc Leclerc, hulppredikant in Le Chambon, Zuid-Frankrijk, ervaart aan den lijve hoe het net van de nazi’s zich begint te sluiten.
In zijn eigen familie vallen de eerste slachtoffers van het oorlogsgeweld.
Op een nacht staan er onbekenden bij hem op de stoep. Het zijn gevluchte Joden die om hulp vragen. De weken erna blijven er mensen komen. Jean-Luc wordt de leider van de vluchtelingenopvang, zijn dorpje een veilige haven voor duizenden ontheemden.
Maar dan gaat het mis, dramatisch mis. Jean-Luc wordt gedeporteerd naar Auschwitz.
Samen met Jacob Weisz, een Joodse verzetsman die in Auschwitz belandde na een sabotagepoging, besluit Jean-Luc alles op alles te zetten om te ontsnappen en het Westen te bereiken. Koste wat kost moeten de ogen van de geallieerden geopend worden voor de gruwelijke waarheid van wat zich in Polen afspeelt, voordat het fascisme heel Europa in zijn greep krijgt. Het lot van miljoenen mensen staat op het spel.

‘Dit is Rosenbergs meest aangrijpende roman.’ – publishers weekly

Joel C. Rosenberg, zelf een nazaat van gevluchte Joden, is een internationaal vermaard auteur. ‘De ontsnapping’ stond weken achtereen in de ‘New York Times’ bestsellers list.

5 recensies/beoordelingen van De ontsnapping

1. MZ

MZ

2. Lotte

Lotte

Prachtig boek.
    De schrijver heeft het heel realistisch geschreven en je krijgt er als lezer een goed beeld van.
    Hoe het eruit zag, wat de mensen meemaakten en wat de gevaren waren.
    Echt een aanrader!

3. bomma uit Biervliet

bomma uit Biervliet

allerlei verschillende mensen komen terecht in een nazikamp , slechts twee weten te ontsnappen met de bedoeling dit grote onrecht kenbaar te maken aan de wereld daar buiten .Aangrijpen boek dat je in 1 ruk wil uitlezen

4. Janneke Hartmann-van der Hoeven

Janneke Hartmann-van der Hoeven

5. Martijn

Martijn

“Waarom zijn niet alle christenen hier?” Die vraag stelt een van de hoofdpersonen, een predikant, in De ontsnapping als hij spreekt over zijn motivatie om Joden te helpen. Hij werd opgepakt en naar Auschwitz gebracht vanwege zijn leidende rol in het dorpje Le Chambon, waar de bewoners tijdens de oorlog duizenden Joden geholpen hebben. Die vraag komt ook in meerdere vormen terug in Rosenbergs spannende roman over een gewaagde ontsnapping uit Auschwitz. Op het gebied van spanning en sensatie toont Rosenberg zijn bekende talent, wel gaat dat wat ten koste van het realisme in de roman.

Rosenberg focust op twee verschillende mensen waarvan het levenspad in Auschwitz bij elkaar zal komen. Als eerste is er de protestantse dominee Jean-Luc Declerc, die in Bordeaux wordt gearresteerd en vervolgens op de trein naar Auschwitz wordt gezet. Zijn verhaal raakt in het stuk dat hierna komt wat uit beeld, als we kennismaken met Jacob, een Poolse jongeman met Joodse roots. Zijn familie doet weinig met het geloof, maar als de oorlog uitbreekt weet zijn oom Avraham hem over te halen om bij het verzet actief te worden. Ze belanden uiteindelijk in België, waar ze meehelpen met het in veiligheid brengen van Joodse vluchtelingen.

Bij een overval op een trein waarmee Joden naar Auschwitz worden gebracht, komt Jacob door een samenloop van omstandigheden in de trein terecht, en onder een andere naam meldt hij zich in Auschwitz. Daar ontkiemt in hem het plan om te ontsnappen, maar hoe langer hij er zit, hoe meer hij beseft dat dit wel eens een onmogelijke missie zal kunnen blijken te zijn. Wanneer hij echter in contact komt met Jean-Luc, die zich opgewerkt heeft tot kapo, ontdekt hij dat er een verzetsbeweging in het kamp actief is die ook op manieren zint om te ontsnappen, en de wereld te vertellen welke gruwelijkheden er in Zuid-Polen gebeuren.

Joel C. Rosenberg liet zich voor zijn boek inspireren door waargebeurde verhalen van mensen die daadwerkelijk uit Auschwitz ontsnapten. Hij verdiepte zich daarnaast bijvoorbeeld ook in de geschiedenis van het bestaande dorpje Le Chambon, en in de opstellers van de Auschwitz Protocollen, het ooggetuigenrapport waarmee aan de wereld werd getoond welke verschrikkingen plaatsvonden in de kampen.

Zoals we van Rosenberg gewend zijn zit het met de spanningsopbouw in zijn boek wel goed. Je wordt meegezogen in het verhaal van Jacob en Jean-Luc, en nauwgezet doseert de auteur de actie en de spectaculaire gebeurtenissen. Zijn toch voornamelijk op actie gerichte schrijfstijl zorgt er op sommige momenten echter ook voor dat de roman wat aan geloofwaardigheid moet inleveren. Het leven van alledag en de gebeurtenissen in het kamp komen niet altijd even realistisch over, zoals het feit dat Jacob het relatief gemakkelijk heeft in vergelijking met zijn mede-kampgenoten.

Net als in de andere boeken van de auteur komt ook hier regelmatig de christelijke achtergrond om de hoek kijken. Niet op een overdreven manier, maar wel altijd aanwezig zijn verwijzingen naar het geloof, met name als de ultieme drijfveer om hoop te houden in een donkere wereld.

Schrijf je net als 4.101 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.