Een kamer vol lichtjes

Melanie Dobson

Publicatiedatum: 7 januari 2020
Jaar: 2020
Uitgever: KokBoekencentrum

“Een kamer vol lichtjes’ van Melanie Dobson is een meeslepende oorlogsroman over een vrouw die tientallen kinderen uit de Hollandsche Schouwburg wist te smokkelen, maar daarbij haar eigen zoontje uit het oog verloor.

Amsterdam, 1942. Anneliese “Eliese’ Linden werkt bij de Hollandsche Schouwburg en probeert zoveel mogelijk Joodse kinderen uit de handen van de nazi’s te houden. Maar uitgerekend haar eigen zoontje belandt in Westerbork. Wanneer Eliese zelf ook moet vluchten is het voor haar onmogelijk te achterhalen wat er is gebeurd met hem en de andere kinderen die ze niet kon redden. Het uitblijven van antwoorden achtervolgt haar de rest van haar leven. Tot 75 jaar later een onbekende vrouw bij haar op de stoep staat.

Ava Drake vermoedt dat haar overgrootvader William Kingston niet de oorlogsheld is die hij beweert te zijn. Haar werk bij de Kingston Foundation brengt haar bij de koffieplantage van Landon West in Oeganda. Ava en Landon ontdekken een verband tussen hun families, en zo ontmoet Ava Landons overgrootmoeder. Als Ava haar verhaal heeft gehoord, plaatst dit haar lijnrecht tegenover een aantal machtige familieleden die bereid zijn ver te gaan om de waarheid geheim te houden.

1 recensie/beoordeling van Een kamer vol lichtjes

1. Wonder van woorden

Wonder van woorden

Tijdens de Tweede Wereldoorlog (1942-1943) werd de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam door de nazi’s gebruikt als verzamel- en deportatieplaats vanwaar Joden op transport werden gesteld naar onder meer Westerbork en vervolgens naar concentratiekampen elders. Het lukte de beheerder van de schouwburg om samen met enkele anderen ruim 600 kinderen via de crĆØche aan de overkant te helpen ontsnappen. Dit is bekend gebleven als de ‘Kindersmokkel Hollandsche Schouwburg’, waar in dit boek op wordt ingezoomd.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Josie, Eliese en Ava, en de diverse verhaallijnen houden het afwisselend en boeiend. Het is duidelijk te merken dat de schrijfster veel research heeft gedaan, want ze heeft (het leven in) Nederland (in oorlogstijd) mooi en waarheidsgetrouw weten weer te geven. Dit zorgt er samen met de historische gebeurtenissen voor dat het gedeelte over de oorlog dicht(er)bij komt, maar de personages blijven helaas wel wat op afstand. De hedendaagse scĆØnes zijn intrigerend, waarbij er een vleugje romantiek is toegevoegd. Heden en verleden, dat zowel onthutsend als zeer schrijnend is, komen uiteindelijk op een bijzondere manier samen.

‘Een kamer vol lichtjes’ – een meeslepende roman over het verschil willen maken en hulp bieden – brengt diep bewaarde geheimen aan het licht en laat zien dat de waarheid bevrijdend is. Een eerbetoon aan Nederlandse verzetshelden.

Schrijf je net als 4.092 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.