Een ongewone vrouw

Laura Frantz

Publicatiedatum: 16 juni 2020
Jaar: 2020
Uitgever: KokBoekencentrum

In “Een ongewone vrouw’ van Laura Frantz is de hoofdrol weggelegd voor een stoere dame. Deze historische roman lees je in één ruk uit!

Virginia, 1770. Tessa Swan is niet zomaar een vrouw. Opgegroeid te midden van vijf broers is ze gewend geen blad voor de mond te nemen, en ze is voor niemand bang. Maar als Tessa wordt ontvoerd door indianen, heeft ze geen andere keus dan de hulp aan te nemen van Clay Tygart, die is opgegroeid bij de stam die Tessa gevangen houdt. Clay heeft zich voorgenomen om niet in romantische verwikkelingen verzeild te raken… maar als hij Tessa leert kennen, blijkt dat nog niet mee te vallen.

Laura Frantz schrijft historische romans die zowel meeslepend als spannend zijn. Eerder verscheen van haar o.a. “Bruid in het maanlicht’, “De bijenkoningin’ en “De bestemming van Elizabeth’.

1 recensie/beoordeling van Een ongewone vrouw

1. Wonder van woorden

Wonder van woorden

Tessa Swan is opgegroeid aan de Buckhannon rivier in het grensgebied van Virginia, het riskante koloniale westen, aan de rand van het grondgebied van de inheemse bevolking. Ze heeft van jongs af aan geleerd haar zintuigen op scherp te houden. Ze is voor geen kleintje vervaard en durft te zeggen waar iets op staat. Dat maakt haar, mede doordat ze de enige dochter in het gezin is, tot een ongewone en interessante jonge vrouw.

Clayton Tygart is als kind door indianen meegenomen en heeft jaren bij hen gewoond, alvorens hij terugkeerde naar zijn quakerfamilie. Gevangen tussen twee werelden voelt hij zich echter bij geen van hen werkelijk thuis. De toegenomen onlusten tussen de indianen en de pioniers is de reden dat Clay, inmiddels kolonel, zich naar Fort Tygart, een paar mijl van het land van de Swans, begeeft om een militie te vormen.

Als Clay en Tessa elkaar ontmoeten, voelen ze zich vrijwel direct tot elkaar aangetrokken, maar Clay durft zijn hart niet aan een vrouw te verpanden en Tessa heeft een andere voorstelling van een mogelijke huwelijkskandidaat. Wanneer Tessa echter door indianen wordt ontvoerd, kan Clay niet anders dan proberen haar te bevrijden. Of dat genoeg is om hun standpunten te herzien, is nog maar de vraag.

Laura Frantz geeft met deze roman, waarin het harde leven van de kolonisten wordt geschetst, evenals de spanningen die er spelen tussen hen en de verschillende indianenstammen, een prachtige blik op de frontier in de 18e eeuw. Ook het landschap wordt mooi en beeldend beschreven. De prettige personages (met name Clay en Tessa), de fijne schrijfstijl, de wisseling in vertelperspectief en de verschillende wendingen maken dat je geboeid blijft.

‘Een ongewone vrouw’ is een verhaal dat niet alleen over liefde, maar eveneens over innige vriendschap, trouw en hoop gaat. Een boek om zeker te lezen als je van historische romans houdt die zich afspelen in het ruige 18e-eeuwse Amerikaanse westen.

Schrijf je net als 4.101 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.