Het rode lint

Lucy Adlington

Publicatiedatum: 15 september 2020
Jaar: 2020
Uitgever: KokBoekencentrum
Leeftijd: 15 - 18 jaar

In de prachtige young adult “Het rode lint’ van Lucy Adlington naait de veertienjarige Ella jurken voor hooggeplaatste nazi’s in concentratiekamp Berkenwoud. Het leven in het kamp is zwaar, maar dan ontmoet Ella de dromerige Rose. Kan ze haar vertrouwen? Het rode lint dat ze van haar krijgt is het symbool van hoop op een betere toekomst. Een krachtig, hoopvol verhaal over vriendschap en overleven in de meest barre omgeving die je je kunt voorstellen.

2 recensies/beoordelingen van Het rode lint

1. Bojente

Bojente

Ella en Rose werken in het Hogere naaiatelier in Berkenwoud (Auschwitz-Birkenau). Ella is coupeuse, ze heeft van haar oma prachtige kleding leren ontwerpen en naaien. Rose kan heel fijntjes borduren. Samen met een groepje andere gevangenen moeten de meisjes kleding maken voor de vrouwen en kinderen van hooggeplaatste nazi’s. Een van hun vast klanten is Madam H. (Hedwig Höss) de vrouw van de beruchte Rudolf.

Het rode lint is een Young Adult boek. Door het eenvoudige taalgebruik en de voorzichtige beschrijvingen van alle gruwelijkheden in het kamp leest het verhaal erg prettig. Ook voor mij als volwassenen was ik het boek erg boeiend. Ik hoop dat de schrijfster met haar verhaal de interesse van jongeren voor WOII wekt. Verder denk ik dat dit verhaal in deze coronatijd ook bemoedigend kan zijn. Toekomstdromen en vriendschap hielpen de meisjes door een moeilijke periode heen.

De Amerikaanse Lucy Adlington combineert met dit boek haar drie grote passies; schijven, geschiedenis en kleding. Naast auteur is Adlington een enthousiaste verzamelaar van antieke kostuums. Adlington schreef 5 boeken over modegeschiedenis en geeft lezingen over mode. Ze schreef ook nog 7 andere historische romans, 5 daarvan gaan over de Tweede Wereldoorlog; een periode in de geschiedenis waarin ze erg geïnteresseerd is.

Rose heeft uit het warenhuis (de barakken waar de inhoud van de koffers van de gevangenen gesorteerd worden) een rode zijde lint gestolen. Ze geeft dit cadeau aan haar vriendin Ella. De meisjes doen elkaar een belofte; na de oorlog zullen ze elkaar weerzien in de Stad van Licht (Parijs) in een park tegenover een banketbakkerij, een boekhandel en een kapsalon. Het rode lint zullen ze om een tak de appelboom strikken. Het lint bindt hen voor altijd aan elkaar en staat symbool voor hoop. Het lint loopt ook als een rode draad door het boek. Omdat Ella joods is zie ik in het rode lint een verwijzing naar het Bijbelboek Jozua (Jehosjoea). Een vrouw redde het leven van twee joodse mannen door hen in haar huis te verbergen en enige tijd later aan een rood koord uit haar huis te laten ontsnappen. Toen de Stad Jericho ingenomen werd, hing de vrouw dit rode koord opnieuw uit haar raam. De hele stad werd vernietigd, maar de levens van de bewoners van het huis met het rode koord werd gespaard. Wanneer je leven aan een zijden draadje langt, kan een rood lint dus levensreddend zijn.

Er komen veel thema’s voorbij in het boek zoals hoop, oorlog, vriendschap en overleven. Rose en Ella weten de hel van Berkenwoud te overleven door regelmatig aan de werkelijkheid te ontsnappen. Rose kan prachtige verhalen vertellen. Wanneer zij aan het woord is, is er in de barak even geen honger, kou, pijn en verdriet. Wanneer Ella kleding naait, droomt ze van een eigen kledingwinkel. Elk kledingstuk die ze maakt, geeft haar weer nieuwe levenskracht. Haar kracht straalt uit naar de andere kampbewoners. Wanneer Ella een roze bevrijdingsjurk maakt, stelen anderen knopen, stof en draad voor haar. Met het vorderen van de jurk krijgen de vrouwen hoop en komt de bevrijding steeds dichterbij.

2. Hanna

Hanna

Het Rode lint is een historische YA roman die zich afspeelt in Auschwitz-Birkenau.
    Het verhaal gaat over de veertienjarige joodse Ella die zomaar op straat wordt opgepakt en meegevoerd naar Auschwitz. Werk is de grootste kans om te overleven dus is Ella dolblij als ze mag werken in het naaiatelier. Daar ontmoet ze Rose, waarmee ze goede vriendinnen wordt.
    Ella’s creaties zijn erg goed. Ze mag zelfs kleren maken voor bewaker Carla en de vrouw van de commandant. Tussen de mooie stoffen creëert ze haar eigen wereld en vergeet ze voor een poos de problemen om haar heen.

Dan door een onverwachte gebeurtenis worden ze ontslagen van hun werk in het naaiatelier. Wat nu?!
    Het wordt nog spannender als Rose naar het ziekenhuis moet, want iedereen weet wat dat betekent….

Toch blijft Ella hoop houden. Ze blijft dromen over haar eigen winkel. Zullen haar dromen uitkomen? Of zal ze net als zoveel streepjes een slachtoffer worden van de holocaust?

Lucy Adlington laat in dit boek zien dat in moeilijke tijden hoop de enige manier is om te overleven. Dit boek houdt ons, in de moeilijke tijd waarin wij leven een spiegel voor. Ook al zijn de tijden moeilijk, we moeten de moed niet opgeven. Anders dan in ‘Het rode lint’ hebben wij nog de vrijheid om te gaan waar we willen. We kunnen zelf onze kleding kiezen. We zijn geen streepje, geen nummer.
    Het rode lint is verdeeld in delen. Elk deel heeft een eigen kleur. Die kleur komt weer terug in de creaties die Ella maakt.

Ik zou het boek bij iedereen aanraden. Het vertelt niet alleen de rauwe werkelijkheid van de oorlog maar ook symboliseert het hoop. Daar is het rode lint een teken van!

Het rode lint is een boek met niet alleen een mooie voorkant, maar ook met een mooie inhoud. Dit boek laat zien dat er altijd hoop is in een donkere tijd. Het rode lint vertegenwoordigde de hoop van Ella en Roze, wat is jouw hoop in moeilijke tijden?

Schrijf je net als 4.092 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.