Nachtlied

Barbara Taylor

Publicatiedatum: 13 augustus 2019
Jaar: 2019

Nachtlied’ van Barbara Taylor is het waargebeurde verhaal van een tragisch ongeluk en de gevolgen daarvan binnen een gezin.
Bijna al haar dorpsgenoten geven de achtjarige Violet de schuld van de dood van haar zus Daisy. Terwijl haar vader Owen zijn troost zoekt bij de drank en zijn gezin in de steek laat, valt haar moeder Grace in de armen van Smart, een denkbeeldig personage dat al sinds haar kindertijd opduikt wanneer ze het moeilijk heeft. Wanneer Grace tijdens een onverwachte sneeuwstorm van een te vroeg geboren kindje bevalt, is ze volledig aangewezen op de zorg van Violet.
Barbara Taylor is docente Engels in Scranton, Pennsylvania. “Nachtlied’ is haar debuutroman.

1 recensie/beoordeling van Nachtlied

1. Marja Hakkenberg

Hoop na een familiedrama
    In het mijnwerkersstadje Scranton in Pennsylvania vindt in 1913 een tragedie plaats, die het hele stadje op zijn kop zet en waardoor de relatie tussen verschillende inwoners voorgoed zal veranderen. De 9-jarige Daisy wordt samen met andere meisjes van de zondagsschool gedoopt. Violet is zoals wel vaker jaloers op haar zusje, die een nieuwe jurk heeft gekregen voor de plechtigheid. Na afloop van de samenkomst spelen beide zusjes samen in de tuin van hun huis, waarbij ze de vuurpijlen vinden, die hun vader daar verstopt had voor de viering van Onafhankelijkheidsdag. Wanneer Violet ook nog eens de lucifers vindt, is de keuze snel gemaakt en proberen de meisje om Ć©Ć©n van de vuurpijlen af te steken. Hierbij wordt Daisy getroffen en haar mooie witte jurk vat vlam. Haar toegesnelde ouders kunnen niet voorkomen dat zij vreselijke brandwonden oploopt en vrezen voor het leven van hun dochter. Terwijl iedereen druk bezig is om de vlammen te doven en een gealarmeerde dokter alles doet om haar zusje in het leven te houden, staat Violet stokstijf stil in de tuin en is lange tijd niet bij machte om in beweging te komen.

“Toen ze voorbij snelden, zocht Violet in de ogen van haar zus naar veroordeling, afkeer, of op zijn minst de beschuldiging die ze verdiende, al was het maar een spoortje. Maar in plaats daarvan troffen haar ogen een blik die ze niet verwachtte, een gezichtsuitdrukking die niet leek te kloppen. Een blik die haar deed denken aan de slok melk die je drinkt als je denkt dat het limonade is, of aan de begintonen van een liedje dat je niet verwacht te horen. Op zulke momenten smaakt de melk altijd zuur en klinken de eerste noten altijd vals.” (blz. 326)

Na drie dagen machteloos toezien van haar familie overlijdt Daisy aan de gevolgen van het ongeluk. De dagen en nachten voorafgaand aan haar sterven zingt Daisy onafgebroken hymnes, terwijl haar zusje Violet haar op de piano begeleidt. De tragische dood van Daisy is het gesprek van de dag, waarbij vele inwoners van het stadje naar haar zusje Violet wijzen als zou zij de hoofdschuldige zijn van het drama. Was zij immers niet de enige persoon die op dat moment bij haar zusje in de tuin was? Waarom had zij op dat moment geen hulp gehaald voor haar zusje? Voor Violet zelf is in de maanden na de begrafenis van haar zusje geen aandacht. Haar moeder voert in die tijd hele gesprekken over het wel of niet schuldig zijn van Violet met haar denkbeeldige vriend Smart, die al eerder aan haar verscheen na traumatische gebeurtenissen in haar leven. Ondertussen raakt de vader van Violet verslaafd aan de drank en wordt hij door haar moeder het huis uitgezet. De enige personen die aandacht hebben voor Violet zijn haar vriendje Stanley (zelf ook een verschoppeling) en een Poolse oude vrouw. Op de dag dat er een mijnongeluk gebeurt, waarbij een aantal inwoners uit het stadje de dood vinden, neemt de moeder van Violet in haar radeloosheid een ingrijpend besluit. Op dat moment komt er een kentering in het verhaal als Violet haar moeder bijstaat tijdens de bevalling van haar jongste kind.

“Te midden van haar inspanningen wist Grace er Ć©Ć©n woord uit te persen: ‘Vergeving.’ ‘Hoe?’ Het huilen was gestopt, maar Violet trilde nog steeds over haar hele lichaam. ‘Ik heb haar vermoord. Dat hebt u zelf gezegd.’

Barbara Taylor is er in geslaagd om een tragische gebeurtenis uit het verre verleden van haar eigen familie tot onderwerp van haar roman Nachtlied te maken. Deze roman verscheen in juni 2014 in Amerika onder de titel: Sing in the morning, cry at night. Het verhaal is gebaseerd op de waargebeurde en aangrijpende gebeurtenissen uit het leven van een oudtante van de schrijfster. Als lezer van dit boek word je gegrepen door deze tragedie waardoor je het boek in Ć©Ć©n adem uitleest. Alle lof dan ook voor de auteur, die er in is geslaagd om de emoties van een kind dat te maken krijgt met onbegrip en valse beschuldigingen zo goed weer te geven en daarnaast ook oog heeft voor de radeloosheid van moeder Grace en het vluchten in een verslaving van vader Owen. Zo hebben verschillende verhaallijnen een plaats gekregen in dit aangrijpende boek die allemaal mooi uitgewerkt worden door de schrijfster.

Barbara Taylor is docente Engels aan een Highschool en de roman Nachtlied is haar debuut. Inmiddels is er in Amerika al een vervolg verschenen, namelijk All waiting is long. Ik kan dan ook niet wachten tot het tweede deel van dit boek verschijnt in het Nederlands en te weten te komen hoe het leven van Violet verder is verlopen. Het kan immers niet anders of zij heeft in haar verdere leven de gevolgen van het trauma met zich meegedragen.

Het thema van het boek: “Is er vergeving en hoop na een traumatische ervaring?” wordt door Barbara Taylor mooi uitgewerkt waarbij vooral de schuldgevoelens van een kind en de worsteling en het verdriet van de moeder rond het overlijden van haar kind in het oog springen. Tenslotte krijgt ook de geschiedenis van Scranton en de leefwijze van de mensen daar en in die tijd een overtuigende plaats in het boek. De schrijfster weet de spanning in het boek goed vol te houden, zo kom je pas aan het einde van het boek te weten wat de feitelijke omstandigheden waren tijdens het ongeluk waardoor je als lezer nieuwsgierig blijft naar wat er nu echt gebeurd is die dag in de tuin en of het mogelijk is dat de familieverhoudingen hersteld worden. Het feit dat het hier een waargebeurde geschiedenis betreft geeft een extra dimensie aan het verhaal, waarbij je als vanzelf de vraag bekruipt hoe jij zou reageren wanneer je in zulke omstandigheden terecht zou komen. Nachtlied is in ieder geval een boek waarin vergeving en hoop de boventoon voeren ondanks de verschrikkelijke gebeurtenissen in het leven van de hoofdpersoon.

Het boek kreeg van mij 5 * voor het verhaal zelf en voor de wijze waarop Barbara Taylor haar boek heeft vormgegeven.

Met dank aan Uitgeverij MozaĆÆek voor het ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar van dit boek.

Schrijf je net als 4.101 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.