(5 recensies)

Wie omkijkt

Jeanine Cummins

Publicatiedatum: 14 februari 2020
Jaar: 2020

“Wie omkijkt’ van Jeanine Cummins is een onvergetelijke roman over misdaad, onrecht en de onvoorstelbare kracht van moederliefde.

Een binnenplaats in Acapulco, Mexico. Een familiefeestje. Een gruwelijke aanslag. Alleen Lydia en haar achtjarige zoontje Luca overleven, en moeten onmiddellijk zo ver mogelijk wegvluchten om uit de greep van het drugskartel te blijven. Wat volgt is een adembenemend vluchtverhaal: dwars door Mexico, bovenop de goederentrein die ook wel “het Beest’ wordt genoemd, op weg naar de Amerikaanse grens.

5 recensies/beoordelingen van Wie omkijkt

1. Trijnie

Trijnie

Indrukwekkend boek! Je krijgt door dit boek een inkijkje in het leven van een vluchteling.

2. Hennie Weijs

Hennie Weijs

3. Rennie

Een schitterend boek dat je laat nadenken over de vele vluchtelingen die proberen een veilige plek te vinden.
    Zeer spannend, moeilijk om weg te leggen……..
    Wat een moeder voor haar kind over heeft , maar ook wat het kind over heeft voor z’n moeder is prachtig beschreven !
    Een aanrader !!!

4. Marja Hakkenberg

Verbonden door verdriet…

Bij uitgeverij MozaĆÆek verscheen dit voorjaar de vertaling van ‘American Dirt’ geschreven door Jeanine Cummins onder de Nederlandse titel ‘Wie omkijkt’. Het boek werd aangeprezen door bekende personen als Tracey Chevalier, Stephen King en Oprah Winfrey en vergeleken met Amerikaanse klassiekers als ‘Grapes of wrath’ van John Steinbeck. Alle reden dus om dit boek te lezen, zeker wanneer het ook nog eens gaat over een Mexicaanse moeder en haar zoontje, die als vluchtelingen onderweg zijn naar de Verenigde Staten of El Norte. Het is een reis onder mensonterende omstandigheden, die in dit boek centraal staat en waar de schrijfster naar eigen zeggen veel research voor heeft verricht. Jeanine Cummins heeft in de nabije familiekring zelf meegemaakt met welke angst en spanning immigranten leven en kent de verhalen van vluchtelingen van dichtbij (haar man was jarenlang illegaal in de VS), Zelf geeft ze in haar nawoord aan dat ze het belangrijk vond om het verhaal te vertellen vanuit het oogpunt van gewone mensen en dan vooral bezien vanuit het standpunt van een vrouw.

‘Hoever zou ik gaan om mijn kinderen te redden als ze in gevaar verkeerden? Ik wilde schrijven over vrouwen, omdat hun verhalen meestal worden vergeten.’

Het verhaal van Lydia en haar zoontje Luca gaat vanaf de eerste bladzijde in een sneltreinvaart van start en wordt op een schokkende en aangrijpende wijze verteld. Tijdens een groot familiefeest verschijnen opeens de leden van het drugskartel Los Jardineros en alle aanwezigen worden meedogenloos neergeschoten. Alleen Lydia en Luca weten te ontkomen, door zich te verstoppen in een hoekje van de badkamer. Vanaf dat moment zijn Lydia en Luca hun leven niet meer zeker en er rest hun nog maar Ć©Ć©n ding: vluchten naar de Verenigde Staten oftewel EL Norte. Tijdens hun vlucht naar de grens van Mexico en Amerika krijgen ze te maken met grote uitdagingen, wanneer duidelijk wordt dat overal handlangers van Javier (de leider van het kartel) naar hen uitkijken. Tijdens de gevaarlijke omstandigheden van de reis raken Lydia en Luca bevriend met twee tieners: Soledad en Rebeca. Beide meisjes zijn getraumatiseerd door hun gewelddadige verleden en proberen met de moed der wanhoop het land van hun dromen te bereiken.

De hoofdpersoon Lydia is een moedige vrouw, die vanaf het begin handelend optreedt en onmiddellijk samen met haar zoontje Luca zonder aarzelen wegvlucht uit de stad Acapulco naar veiligere oorden. Ze lijkt een koelbloedige en rationele vrouw, die bijna emotieloos haar man en verdere familie achterlaat om zichzelf en haar zoontje in veiligheid te brengen. Onderhuids blijkt er echter van alles in haar om te gaan, wat blijkt uit de vele flashbacks waarin zij terugkijkt op de gebeurtenissen voorafgaand aan de moordpartij en waarin je tussen de regels door haar schuldgevoelens leert kennen. Ze is ook de moeder, die haar zoontje Luca uit liefde wil beschermen voor het kwaad en hem koste wat kost in een veilige omgeving wil laten opgroeien. De moeilijkheden en ontberingen waar deze vrouw mee te maken krijgt, zijn levensecht beschreven en confronteren je met het harde leven van een bestaan als vluchteling.

Jeanine Cummins heeft met ‘Wie omkijkt’ of zoals de Amerikaanse titel luidt: ‘American Dirt’ een boek geschreven, dat je als lezer niet onberoerd laat. Het is een boek, dat je aan het denken wil zetten over de mensonterende omstandigheden van de vluchtelingen uit Midden-Amerika, die allemaal hun eigen redenen hebben om te vertrekken uit de plaatsen waar ooit hun familie woonde. Voor altijd zijn ze verbonden door verdriet met hun vroegere leven zoals Javier aangeeft in het laatste gesprek met Lydia en dat verdriet is op de achtergrond van het verhaal duidelijk aanwezig. Het boek heeft een op het eerste gezicht sobere omslag, waarin blauwe kolibries (kenmerk van Acapulco en een symbool van liefde en vrijheid) domineren op een crĆØme achtergrond voorzien van prikkeldraad (grens tussen Amerika en Mexico). Het boek kun je naar mijn mening geen klassieker noemen, maar geeft voldoende mee om te overdenken hoe je persoonlijk tegenover vluchtelingen staat en hoe jij zou handelen wanneer je in hun situatie verkeerde. Iedereen die zich daarin wil verdiepen, raad ik dit prachtige verhaal aan.

5. Elise

Lang geleden dat een boek zo’n indruk op mij maakte. De wanhoop, haat, liefde en moed voelde ik intensief met Lydia mee!
    Heftig!